Geschiedenis ZC de Honte

Het begon allemaal in 1976. In die tijd werd Zwembad de Honte gerund door George Bogaert en Katrien Huisman – Vermeersen. Deze laatste kwam uit Limburg en had al de nodige ervaring in de zwemwereld. In 1976 was het zwembad iedere dag bevolkt door een vast groepje jeugd. Badjuffrouw Katrien kwam in de loop van dat seizoen op het idee om een zwemclub op te richten. Door op verschillende plaatsen op het zwembad wervingsadvertenties op te hangen werd de aandacht voor haar idee getrokken bij de jeugd, aangevuld met hulpbadmeester Hilly Wolfert. Al vrij snel was er een groepje enthousiastelingen die zich opgaven. Zodat op 30 juni 1976 de zwemclub is opgericht. De eerste vier jaar onder de naam Catharina zwemclub, daarna werd het Zwemclub de Honte. Veel van de eerste leden waren iedere dag op het zwembad, oefenden voor diploma C, D, E of F en brachten spelenderwijs vele uren in het water door. De trainingen in die eerste zomer zullen daarom vooral op de techniek gericht geweest zijn. Naast het trainen moest er ook een bestuur gevormd worden. Hiervoor werd beroep gedaan op de ouders van de leden. Omdat er verwacht werd dat iedere club keerpunt commissarissen en tijdwaarnemers zou leveren gingen verschillende bestuursleden op cursus en werden KNZB – official.Op 17 oktober 1976 werd de eerste echte wedstrijd gezwommen. Van te voren hadden we wel een demonstratiewedstrijd gehad in ons eigen zwembad, maar op 17 oktober ontmoetten we voor het eerst onze tegenstanders: ZC Koewacht, Zwemclub de Otters (ook net nieuw) en Zwemclub Het Vrije. Dit alles vond plaats in Moerbeke wat later ons eigen thuisbad werd. We boekten daar opvallend goede resultaten en telden meteen mee in het zwemwereldje. Het eerste of tweede jaar stonden we op de 4e plaats in Zeeland, wat met clubs uit Vlissingen, Goes en Middelburg in het lijstje van 16 toch niet slecht was. Vooral de estafette ploegen zowel de jongens als de meisjes boekten altijd goede resultaten maar ook individueel werd er goed gezwommen. Gestimuleerd door dit succes vonden we dat er in de winter ook getraind moest worden. Dat viel natuurlijk niet mee, want het zwembad was dicht en een overdekt zwembad afhuren was waarschijnlijk uit financiele overwegingen nog niet aan de orde. Katrien had een oplossing: we gingen op zondagmiddag aan conditietraining doen op de dijk bij Perkpolder. Ook werd de sportzaal afgehuurd om de conditie op peil te houden. Na 1 of 2 seizoenen waren we zo op dreef dat het zwembad in Moerbeke op zaterdagochtend werd afgehuurd van 9 tot 10 uur. In de eerste jaren hebben de ouders het vervoer verzorgd. Later werden bussen gehuurd.Tot 1989 waren we een vereniging met niet-startvergunninghouders. Dit hield in: wedstrijden met alleen 25 en 50 mtr nummers. Er deden zo’n 15 verenigingen mee in deze competitie. De beste 6 ploegen op het einde van deze competitie gingen toen strijden om de zogenaamde Zeelandcup. Onze club heeft hieraan zo’n 7 maal mogen deelnemen. Het beste resultaat was eens een 4e plaats. In die jaren waren ook een aantal bekende toernooien zoals ons eigen Veerhaven-toernooi en het bekende Linex-toernooi van ZC Koewacht. Deze toernooien hebben zo’n 10 jaar stand gehouden. Onze Clubkampioenschappen werden in die tijd altijd op zondagmorgen in het buitenbad te Kloosterzande gehouden. De prijsuitreiking hiervan was toen tijdens onze jaarlijkse disco-avond in Disco-Love te Kloosterzande. Om ons 10 jarig bestaan te vieren gingen we met zijn allen naar De Efteling.Vanaf 1989 werden we verplicht startvergunninghouders te worden. Dit hield in: dat we langere afstanden moesten gaan zwemmen. Voor sommige een hele opgave, zo bleek. De bekende toernooien verdwenen. Onze jaarlijkse wedstrijd in het buitenbad bleef behouden, dit onder de naam: Invitatie-wedstrijd. Sinds 1989 is het leden aantal van onze club steeds meer gaan dalen, deze was gemiddeld zo’n 40 actieve leden. In 1996 hebben we het 20 jarig bestaan gevierd met een gezellige barbeque. Het was niet zeker of we de 25 jaar gingen halen, het leden aantal bleef dalen tot we maar 7 actieve leden over hielden. Wat nu?? Wij met de Gemeente rond de tafel. Omdat bij de Gemeente de zwemlessen al een tijdje op een laag pitje stonden werd gevraagd of wij dat wilden overnemen. Voor ons was het het proberen waard, we zagen het wel zitten. Het viel niet mee om zweminstructrices en/of instructeurs te vinden maar daar slaagden wij in. In september 1997 konden we starten met de zwemles. Een gat in de markt, zo bleek. Het aantal leden steeg weer zodat we in 2011 ons 35 jarig bestaan hebben gevierd.Mede doordat we met zwemles begonnen zijn, telt Zwemclub de Honte nu ruim 100 leden waarvan er ongeveer 50 actief lid zijn.